LÆRNOTO - @tles refleksjoner

Friday, April 20, 2007

Gule refleksjoner
Først av alt vil jeg si at jeg opplevde samlingen som en veldig hyggelig samling med god stemning i hyggelige omgivelser. Jeg følte at alle bidro, og at dere deltok i diskusjoner og gruppearbeid med iver og lyst. Jeg ble spesielt glad for innspillene fra Hammartun og NAus. Det er så deilig når noen trer fram og ønsker å bidra! NAus tok flere inisiativ og ønsker oss velkommen til en rød samling i Valdres i september. Vegard fortalte så godt om blogging og refleksjon - bedre enn jeg kunne ha sagt det sjøl. Det ligger en kraft her... Etnedal skole stiller spørsmål ved om blogging (tolker det som skriftlig refleksjon) er så viktig. Ja, jeg føler kanskje at flere ikke mener det...? At refleksjon i allfall bare er noe som man kan drive med hvis man får tid... (og det får man jo aldri...). Dere vet hva jeg mener, og jeg kan vel ikke si annet enn: sett deg ned og prøv sjøl. Driv med litt "dyptenking" rundt det vi holder på med... Hvilke tanker gjorde du deg underveis i samlingen? Hva betyr det vi holder på med for deg og ditt arbeid på din skole...? Hvordan kan du komme deg videre (alle kan det, sies det...). Refleksjon skaper økt bevissthet etter min mening, og det er forutsetningen for endring... Hvordan kan man ellers få til endring?

Jeg opplever samlingene som ganske hektiske. Jeg får ikke tatt opp alt det jeg ønsker, og føler kanskje også at noen av dere brenner inne med ting. Jeg tror feks. ikke at alle behersker bloggingen, og føler ikke at jeg har fulgt dere godt nok opp. Kan ikke dere som har problemer kontakte meg via epost eller tlf. 90 03 97 67 (ikke uke 17 for da er jeg på ferie i Lisboa, heldige meg!). Jeg har heller ikke fått registrert alle epost-adressene på alle skolene. Det skaper problemer når jeg skal sende ut informasjon neste gang... Det må jeg gjøre noe med. Mail kommer..

Ellers: jeg er også i skvis av tidsklemma. Flakser fra det ene prosjektet til det andre og tilbake igjen. Det er stressende, og det er ofte mye som skal gjøres samtidig... Jeg ønsker bla. å legge ut bilder fra sist samling. Skal se om jeg rekker det før jeg drar til Lisboa. Den som går inn på bloggen (larnoto.typepad.com) får se...

Ha en fin dag!
Hilsen
Atle

2 Comments:

At 12:27 PM, Blogger Maren said...

Først og fremst håper jeg for din skyld at du har stilt klokka i bloggen din feil...? Dernest (mis)unner jeg deg turen til Lisboa denne uka, håper du har det fantastisk!!
Takk for sist på en hyggelig og lære(r)rik samling.
Det er tungt å "dra" et nettverk, som attpåtil skal være lærende. Jeg tror du har helt rett i at det vi skal gjøre i LÆRNOTO forutsetter at vi reflekterer over og deler det vi lærer, men som jeg bemerket i Etnedalsbloggen tror jeg det er et stykke igjen til at vi i LÆRNOTO blir "trygge" bloggere. Men at vi kommer i gang litt er jo en start?! Todagers samlinger tar nødvendigvis litt tid, men så blir vi jo bedre kjent, tryggere på hverandre og tør kanskje kommentere mer og spørre om ting? Det tekniske med blogging er jo så lett, bare en får det til;-)

 
At 4:51 AM, Blogger Anne Mette said...

Atle!
Synes du er en standhaftig og tålmodig nettverksleder. Du oppfordrer og oppfordrer - både på blogg, i e-post og på samlinger - alle burde vel kjenne dette litt i samvittigheta nå (inkl meg)?! :-)

Fra min kant kan jeg løfte fram sluttrapporten, tror det er fint å ha denne i sikte - ikke for å finne riset bak speilet, men for å minne om en verdi av egen blogg. I arbeidet med den vil jeg tro at egne blogger kan være gode å ha og bla tilbake til. Som en slags prosjektdagbok og tenkebok(s).

Andre ganger kan det hjelpe på å få opp glød og temperatur ved f.eks.å debattere et konkret tema? Jeg skrev et laangt innlegg i ressursbloggen (kanskje feil blogg) om skolenes forhold til åpne og lukka standarder. Her er det sikkert rom for ulike meninger :-) Gleder meg til å lese...

Mvh,
Anne Mette

 

Post a Comment

<< Home